Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

diumenge, de juny 09, 2013

De CDs i 'Bursts...

Alegria! "Shelby Avenue Bridge" aconsegueix defensar-se amb un digne #34 a la seva novena setmana a l'Unsigned Chart de Tourdates: http://www.tourdates.co.uk/unsigned-chart/09-jun-2013. Arribarà potser a una darrera desena setmana? No perdo l'esperança. Això sí, toca barrinar nou single...

*****

Dissabte 8 vaig poder-me acostar a Vilanova & La Geltrú a sentir a en José Luís Algar en el seu primer concert com a professional, a la sala Sacker. Assistència mitja pel tamany de la sala (de totes maneres, més del que de moment puc convocar jo), i un tipus de concert encara molt independent, malgrat la presència d'un executiu de Music Bus (amb qui vaig acabar parlant breument a l'estació d'autobusos, just quan arribava el de Barcelona). El concert en si? Genial. Van tocar cançons de les dues obres del José Luís, en format acústic, i era sorprenent que no es perdés gens d'impacte respecte de les el·laborades versions d'estudi. En Pau Romero estava pletòric a la guitarra (per cert, és físicament força semblant al José Luís, cosa que en els minuts previs al concert em va fer dubtar de per què el José Luís no em reconeixia i per què la barba el feia veure canviat) i el José Luís va donar una lliçó de mestre a la veu (això sí, tenia calor, i ho va dir força pel micro; es veu que a més ells no es sentien bé a l'escenari, tot i que des del públic ningú no ho va notar). Temes tocats? Recordo "Cuando pasa lo peor", "Desayunos y diamantes", "Caviar", "Hola mi amor", "Joan", "Yo también tego problemas" o "Escena final" (que va marcar un fals final a dos terços del concert, d'una hora aproximada de duració). Bé, em quedo amb l'apunt que la sala Sacker és un lloc on val la pena tocar. Al final del concert, reconec que sóc un caçadedicatòries i li vaig demanar que em signés el meu exemplar del "Resfriado". José Luís, sàpigues-ho, ets molt millor músic del que et penses. Tinc moltes coses a aprendre de tu, t'ho asseguro.

*****

Havent arribat de Vilanova a les 3 de la matinada, em va sorprendre que la meva mare em despertés a les 11:25 per a donar pas a l'Albert Bonnin, que venia a gravar els baixos de "Vull Ser Lliure" i "Granollers menú infantil". Quatre hores després estaven gravats a la perfecció. Això sí, em va sorprendre el nivell d'autoexigència de l'Albert, que volia dir gravar-ho tot diverses vegades i acabar fent un cortapega (sí, he après com fer aquest tipus d'operacions amb el Cubase). I vaig dinar tard. En fi, avui al local intentaré començar a gravar les rítmiques amb la Strato. Posicions 1 i 4 en pistes diferents. I Rick de 12 passada per un univibe molt tènue a "Shelby". Espero no carregar-me la feina dels altres, sóc amb diferència el pitjor instrumentista del grup.

*****

Escoltant "Els Radicals", el CD de Liannallull que em vaig agençar a l'Antic Forn de Vallcarca el passat dia 1. Amb portada cuidada i tan reivindicatiu com qualsevol cosa del Francesc Ribera "Titot", és un disc que certament val la pena localitzar i escoltar, encara que no sigui del tot una obra mestra. Són cançons gravades amb més detalls que els que poden caber en una presentació en directe, amb el que els arranjaments aquí presents arriben a tenir en alguns moments prou elements com per a desorientar en positiu l'oient (trompetes de veritat!). De totes maneres, són cançons pensades pel directe, i escoltant el disc admeto tenir la sensació que troben a faltar una quinzena de persones a qui dedicar en el moment allò que estan cantant. L'apartat tècnic també és molt desigual: tant pots escoltar una perfecta guitarra "Hank Marvin" a "Afarteu-vos companys" com sentir instruments molt colorejats per una acústica desfavorable. De totes maneres, són cançons que funcionen bé en directe, un directe que val la pena que intenteu sentir per poc que tingueu l'ocasió. I si opteu per sentir-los en aquest CD, sapigueu que hi ha almenys una cançó que SÍ és una obra mestra: "El plor dels àngels", amb uns cors i un ambient que intriguen i atrauen. Decididament, aquesta cançó és un bon model pel propi grup de com poden abordar una segona entrega en CD. Una entrega que val la pena esperar i seguir.

*****

A l'Antic Forn també vaig obtenir el meu exemplar de "Track The Mammoth", el recopilatori de 5è aniversari d'El Mamut Traçut, el petit segell d'en Maurici Ribera, The Missing Leech. En si mateix, suposa un avenç notable sobre "Hola, com estàs?", el recopilatori de tribut a Daniel Johnston que li vaig masteritzar a finals de 2011 (sí, reconec que també sóc el culpable del masteritzat d'aquest "Mammoth" del que ara parlem, pel que si heu d'enviar una carta bomba per aquest motiu envieu-me-la a mi, no al Maurici) i que havia patit d'una implicació molt desigual dels participants (almenys hi destacava la magnífica versió de "The Wedding" feta per Anaïs). De fet, el present recopilatori evidencia el bon instint que ha adquirit el Maurici per a detectar gent que val la pena i reunir-la en un mateix projecte, projecte que exhibeix una regularitat quasi absoluta (potser "Cocktease" de Rayvon Browne o les aportacions de Punkdaddy siguin una mica extravagants, però per la mateixa regla de tres no veig cap motiu per a que quedessin fora d'un recopilatori íntegrament dedicat a mostrar nous sons). Potser destacaria, enmig del munt de bones propostes, "High Tide / Forever Endless" de Little Insects (que recordo haver masteritzat en una mescla defectuosa, cosa que el Maurici ha aconseguit resoldre, feliçment), o l'aportació del grup català Sickbrain, a qui vaig escoltar en directe telonejant a Lach i que semblaven tenir idees interessants, però a qui reconec que no esperava sentir una cançó tan ben travada com "Jesus Needs a DeLorean", produïda per un nom interessant: Albert Palomar. També, qui busqui noms més coneguts els trobarà en bones aportacions de Lach i d'Evan Dando and Tortuga Bar. Però no són els únics, hi ha molt a descobrir aquí (una curiositat, per la meva part, és una versió primerenca, de finals de 2010, de "La nit dels aminoàcids", una cançó que tinc a mig regravar pel "1964" i que aquí esdevé la primera cançó original meva que surt publicada físicament en algun lloc que no sigui la gravadora del meu PC).

*****

Finalment, la darrera incorporació a la meva biblioteca sobre guitarres és "The Beauty Of The 'Burst", de Yasuhiko Iwanade, que he obtingut en la versió en anglès publicada per Hal Leonard Corporation el 1998. I potser sigui el més extravagant de tots, no per la feina feta (molt bona, pel que n'he pogut llegir fins el moment), sinó pel fet de dedicar tot un llibre a un model molt concret de guitarra que va ser fabricat durant poc més de dos anys (1958-60), que ofereix una estètica molt concreta (quasi totes són en Cherry Sunburst, si bé envellit diferentment en cada cas) i que actualment destaca per la pràctica impossibilitat de veure'n i tocar-ne una de veritat (els preus poden arribar al 500.000 dòlars, i moltes estan guardades en cofres de seguretat de bancs, en ser considerades una inversió).
El llibre no intenta recollir el 100% de les 1400 Gibson Standard Les Paul originals (segurament hagués estat impossible), però és prou ambiciós en recollir, en la seva extensa primera part (153 pàgines), un total de 86 d'aquestes guitarres, comentades molt breument (les fotos parlen per si soles). Les restants 62 pàgines fan una anàlisi molt detallada d'aquestes guitarres: construcció, elements que influeixen en el to, estructura de l'acabat i per què aquest envelleix d'una manera tan complexa, vocabulari específic, entrevistes amb col·leccionistes, les fotos de rigor amb Standards tocades per guitarristes famosos... Ho resumeixo dient que no m'està decebent en absolut, però que fins ara no m'havia comprat mai un llibre específicament sobre una guitarra impossible d'obtenir (si bé és cert que les Stratos i Teles dels 1950 o les Martins i Gibsons acústiques dels 1930 són casos específics de versions de models concrets que també tenen actualment uns preus impossibles).

*****

Nota final: fa una setmana que tinc a la Unitat Mòbil la Casio MG-510 de la que vaig parlar a http://lluispaloma.blogspot.com.es/2013/05/avui-acabare-parlant-de-tecnologia.html. Encara no l'he comprovada, he tingut un mes de maig i principi de juny impossible. No la usaré immediatament, però reconec que li vull donar una oportunitat com a instrument experimental que és. Li hauré de revisar alguns punts, però. Especialment el vibrato.