Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

diumenge, d’abril 14, 2013

2ª part de l'entrada llarga...

Començar dient que el proper dia 23 en Francesc Fuentes serà a La Roca del Vallès venent CDs per beneficència, comptant amb una actuació auxiliar de Vol Menor (Carles Cuixart, a qui encara tinc pendent de veure en directe). Deu dels CDs són meus: quatre del "Corrupció", tres del "Feina 2.0" i tres d'"Himnes". Tant de bo trobin comprador...

*****

El concert que vaig fer a La Goleta el passat dissabte 6 va tenir una mica de tot. La part bona va ser l'excel·lent tracte per part de l'Anna i el Guillermo, que sempre fan tenir ganes de tornar-hi. També hi va haver bon rotllo entre els músics que participàvem al triple programa. El que ja no va anar tan bé va ser la meva actuació: per sort, el rotllo pregravats em va funcionar bé, però hi va haver un grup de joves que es van passar la meva actuació xerrant pels descosits, amb el qual no em vaig poder concentrar i especialment vaig fer moltes gambes a la guitarra, i a més algú (no recordo qui) em va convèncer de fer servir un peu de guitarra que no era prou estable, amb el que la Rick va anar per terra (des de dimecres que la tinc en repòs després d'aplicar-li pintura negra a l'oli per dissimular el parell de punts on va saltar la pintura; per sort no sembla haver passat res més). Apart, cap dels tres integrants del cartell tenia musicalment res en comú amb els altres, pel que era molt difícil que a una sola persona li agradés tot el programa (en Cisco Moreno va tocar música punk i algun rock'n'roll amb distorsió amb un so molt bàsic, i els MC Acoustic van tocar en acústic -ella canta especialment bé, pel maig vindran al Rovell-, fent exclusivament versions de hits). Clar, els MC, a qui he d'agrair que em tornessin a Terrassa cap al final de la matinada, em van admetre que no els havíem agradat ni el Cisco ni jo, musicalment parlant. Però el contacte està fet (i de passada, els vaig passar enllaç a un video de "Somebody To Love" dels Jefferson Airplane perquè l'estil vocal d'ella em recordava molt al de la Grace Slick).

*****

Des de principis de setmana torno a tenir a casa el sintetitzador Casio CTK-611 que vaig comprar ca. 1999. La idea és intentar introduir-ne el MIDI dels patrons de bateria (bé, uns de concrets) per a generar noves cançons pel "1964". Falta veure com ho faré funcionar per a fer la sincronia. Almenys, sé que és possible. I recordo que m'agradaven molt els sons de bateria d'aquest sinte.

*****

Una cosa menys confessable que vaig resoldre ja fa un parell de setmanes va ser una aplicació que em va aparèixer un dia a l'apartat de sol·licituds del Fcbk anomenada "Dating with Friends". No solc fer cas d'aquests avisos, però el que em va alarmar va ser que en menys de deu dies es van acumular cosa així com 40 avisos d'aquesta aplicació. Jo no l'havia sol·licitada. I em va costar uns quants dies trobar qui m'ho expliqués. Al final una coneguda em va dir que no m'hi havia agregat ella, però que segurament ho havia fet una amiga seva. I em va explicar tot el que havia de saber sobre el tema, coses com que allò era per lligar, que allà quasi tothom posava fotos d'"estic molt cachas" per a no perdre l'oportunitat de lligar, que hi havia moltes mentides, que era un lloc molt freqüentat per "sense papers" que buscaven un casament amb una espanyola per a regularitzar la seva situació, i el més important: que l'aplicació començava la teva inscripció fregint-te amb preguntes molt íntimes per a (teòricament) buscar-te una parella adequada, i que a la que passaves d'un determinat nivell l'aplicació passava a demanar-te constantment el número de la teva tarja de crèdit (és a dir, pagar per aquest servei tan dubtós). No cal dir que en arribar a casa el primer que vaig fer va ser vetar l'aplicació de la meva llista de programes, on no hauria d'haver-hi entrat mai. De passada, veig normal no fer servir altres portals pel mateix estil, on també et cobren gust i ganes per un servei igual de dubtós. Em sembla que ja faig bé de quedar-me solter. En fi, com vaig intentar posar fa poc a Fcbk i no em va sortir bé, estic en una relació amb una Rickenbacker. Amb això ho dic tot.

*****

Acabo amb la secció d'humor. Fa unes setmanes vaig enviar als meus amics aquest correu: "M'ha arribat aquest pdf que us adjunto de la casa Fender de fabricació de guitarres. Què en penseu? Lluís." Hi adjuntava un pdf anomenat "Fender" amb:

Conjugación del verbo "fender"
infinitivo fender
gerundio fendiendo
participio fendido
Indicativo
presente
yo fendo
tú fendes
él; ella; usted fende
nosotros; nosotras fendemos
vosotros; vosotras fendéis
ellos; ellas; ustedes fenden
pretérito imperfecto
yo fendía
tú fendías
él; ella; usted fendía
nosotros; nosotras fendíamos
vosotros; vosotras fendíais
ellos; ellas; ustedes fendían
pretérito indefinido
yo fendí
tú fendiste
él; ella; usted fendió
nosotros; nosotras fendimos
vosotros; vosotras fendisteis
ellos; ellas; ustedes fendieron
futuro
yo fenderé
tú fenderás
él; ella; usted fenderá
nosotros; nosotras fenderemos
vosotros; vosotras fenderéis
ellos; ellas; ustedes fenderán
Subjuntivo
presente
yo fenda
tú fendas
él; ella; usted fenda
nosotros; nosotras fendamos
vosotros; vosotras fendáis
ellos; ellas; ustedes fendan
pretérito imperfecto
yo fendiera
tú fendieras
él; ella; usted fendiera
nosotros; nosotras fendiéramos
vosotros; vosotras fendierais
ellos; ellas; ustedes fendieran
yo fendiese
tú fendieses
él; ella; usted fendiese
nosotros; nosotras fendiésemos
vosotros; vosotras fendieseis
ellos; ellas; ustedes fendiesen
futuro
yo fendiere
tú fendieres
él; ella; usted fendiere
nosotros; nosotras fendiéremos
vosotros; vosotras fendiereis
ellos; ellas; ustedes fendieren
condicional
yo fendería
tú fenderías
él; ella; usted fendería
nosotros; nosotras fenderíamos
vosotros; vosotras fenderíais
ellos; ellas; ustedes fenderían
Imperativo
afirmativo
(tú) fende
(usted) fenda
(vosotros/-as) fended
(ustedes) fendan
negativo
(tú) no fendas
(usted) no fenda
(vosotros/-as) no fendáis
(ustedes) no fendan

També els ho vaig enviar als de Fender España, als que sembla que els hi va fer gràcia.

*****

Per acabar, una curiositat: Sabíeu que els Citroën els fabriquen molt a prop de Terrassa? Sí, a "Vila dos cavalls".

*****

Ah, i comentar un disc curiós que he descobert fa poc, agradable, però certament no una obra mestra. És "The Best of Hammond & Trumpet", recopilatori de gravacions de James Last. No és més que això, medleys de grans hits dels 60 tocats amb bons sons de Hammond i bon nivell tècnic i interpretació, un cas relativament afortunat de música de dentista. Normal que no l'hagués detectat abans.