Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

diumenge, de desembre 30, 2012

Harpsichord's Summer Pizza

Acabo d'escoltar a la fi el primer EP de Celesta Grupo (entregat en mà pel teclista del grup, Toni Noise, gràcies infinites). Val la pena ressenyar-lo. Això sí, deixa una sensació estranya. Però val la pena anar per parts. Celesta és un grup que, sortit del mateix ambient alternatiu que qui escriu, està fent tots els passos possibles per a entrar en el mainstream, entès de la manera més professional possible. I l'aspecte que més en destaca és el seu directe, cuidat, enèrgic, dens i ple de matisos. Els d'en Juanma Villanueva no escatimen recursos per a sonar en un altre nivell. Instruments de gama alta, efectes, tècnica interpretativa... Des d'un punt de vista de directe ho tenen tot. I aquest saber fer ha aconseguit sobreviure en gran mesura al pas a l'estudi. Digui el que digui jo a partir d'ara, el disc té, ho dic d'entrada, alguns moments molt bons, crescendos que donen una certa idea del que aquesta gent són capaços de fer a la que prenen per sorpresa un escenari.
La sensació estranya vé de dos factors. Un és que, tenint en el grup a dos tècnics-productors de tant nivell com el propi Juanma o el Toni Noise, sobta una mica que, sobretot a la primera cançó, l'acústica de la sala sembli haver colorejat la gravació d'una manera no del tot favorable. És una sensació que va desapareixent amb l'estona, però aquesta primera cançó ("el rey") perd una mica d'eficàcia precisament per aquest tema. Curiós, tenint en compte que aquest disc no té res a veure amb una típica gravació "en directe a l'estudi i com soni", que hi ha feina i pistes a darrera, i que en principi qui grava aquí sap el que es fa. L'altre factor són les pròpies cançons. No estem parlant ni molt menys dels típics desastres de grups punkarres o de cançons del nivell d'OT. Totes acompleixen amb uns mínims. Però potser hi falta alguna cosa. Si exceptuem la tercera cançó ("No necesito mucho más"), que sembla estar dirigida a algú de la indústria, la resta de lletres no tenen massa focus, i la sensació de la música com a tal és la d'uns grans intèrprets amb molt saber fer però també amb la "síndrome dels grans intèrprets", consistent en què no acaba d'importar molt què s'interpreta mentre permeti pujar a l'escenari amb una excusa per tocar i fer un show. En directe la cosa funciona, degut a què els equips de PA dels llocs on toquen i els propis instruments del grup sonen molt bé, i també al carisma que els propis Celesta desprenen, que és molt. Però en disc l'equació no es resol tan bé. A veure, expliquem clar que aquí el que falta per a arribar a la perfecció absoluta és només un 3%, simplement crec que això s'ha d'apuntar per a assegurar que en el seu pròxim projecte d'estudi ells arribin a rendir al 100% i a entregar alguna cosa propera a un clàssic. Potencial en tenen. De sobres.

*****

I, afegint breument que l'altre dia em vaig oblidar d'afegir el Yoshimi a la meva llista de grans discos que he escoltat aquest any (així com el primer disc de Pegasvs, quasi l'únic disc que he escoltat calent de fàbrica aquest any, apart del de Celesta), passo a ressenyar un disc que m'ha impactat molt i que vaig anomenar de passada a l'anterior post "de resum de l'any" (que això que estic escrivint ara completa en cert grau), però que mereix un apunt per si sol.
El disc és "American Central Dust", de Son Volt (2009). Son Volt (en aquest cas la formació 2.0) és el vehicle grupal d'en Jay Farrar, antic compositor principal d'Uncle Tupelo, que amb el primer disc de Son Volt "1.0", "Trace" (1995), va impactar amb un cicle de cançons alt country d'altíssim nivell (i va deixar els embrionaris Wilco en una posició molt dèbil durant un any amb "A.M.", un disc que ara s'hauria de reevaluar però que aleshores va ser vist només com un moviment de pànic del Jeff Tweedy). Però aquí he de dir una cosa important: la crítica s'ha dedicat des d'aleshores a comparar cada disc de Son Volt o del Jay Farrar en solitari amb "Trace" i deixar-lo pel terra de manera rutinària, potser no tant amb els últims però sense que la síndrome arribés a desaparèixer.
I jo dic: almenys pel que fa a "American Central Dust" estan molt equivocats. ACD és tranquil·lament comparable amb "Trace" i fins i tot el guanya en alguns moments. És una autèntica lliçó de com partir d'elements de "roots music" americana per a arribar a un so únic i personal, amb lletres serioses i capacitat per a crear una atmosfera. Potser per afinitat amb el que jo faig jo en destacaria la cançó "Sultana", amb una part de piano senzilla però antològica. Però en realitat totes i cada una de les cançons estan a un nivell envejable, essent ACD un dels clàssics per descobrir d'aquests darrers anys. Una llàstima que Sony/BMG fés fora el Jay després de vendre poc amb el seu anterior àlbum, "The Search", i que ell hagi hagut de treure aquest ACD amb una independent modesta, Rounder Records, amb un pressupost molt baix. També, crec que bona part del problema vé de la lletania de la crítica amb "en Jay ja no sona com havia sonat", lletania que sembla haver allunyat a quasi tots els possibles fans que aquest home podia haver tingut i l'ha privat d'una carrera internacional comparable a la de Wilco (un grup que sembla haver-se centrat a tocar en directe davant del fet innegable que el Jeff Tweedy porta dos àlbums en una certa sequera creativa). Però el temps posarà les coses on toca. Val la pena acostar-se a "American Central Dust". Jay Farrar mana.
De fet, fa poques setmanes em va passar una anècdota molt divertida amb ACD. Com cada dimecres, vaig anar a dibuix al C.C. Francesc Macià, una classe que vaig passar preparant un escrit de la meva profe amb el meu tablet. I mentrestant ACD sonava al radiocassette. I quan va acabar, se'ns acosta una de les nenes dient-nos "podeu posar un altre cop aquest disc? M'ha inspirat molt i he fet molts dibuixos mentre sonava". No cal dir que ACD va tornar a sonar. Content d'haver-li descobert aquest disc a algú. :)

*****

El fet que l'anterior post fós tan quilomètric, junt amb el fet que tenia molt per dir, van fer que m'oblidés de comentar certs apartats. I el que vé no és menor per a qui em conegui: aquest any ha estat el primer en molt temps sense una guitarra nova, o qualsevol altre instrument pel que fa al cas. I en el millor dels casos (que no passi res amb la pensió), encara en tinc per mesos. O per prop d'un any si les coses no van bé, cosa perfectament possible si la guerra econòmica d'Ejpaña contra els catalans es posa encara pitjor del que ja està, que és molt.
Però almenys puc somniar.
Tinc tres instruments al cap. Un d'ells, la Gibson Les Paul Studio, no necessita de molt comentari perquè per sort es fabrica des de 1983 amb pocs canvis. Un altre, la Rickenbacker 360/12, el més difícil d'aconseguir, dóna per a més debat.
Resulta que per una banda el lloc on és més assequible comprar-la, Guitar Shop de Barcelona, no té un subministre continuat de Ricks, amb el que encertar tenir els diners i que ells tinguin el model que vols en stock és molta casualitat. De fet, ells tenen ara una 360/12 nova de trinca, d'aquest any, per un preu decent en termes del cara que és una Rick, però clar, en el millor dels casos en tinc fins l'estiu que vé abans que comprar-la sigui factible per a mi (si no molt més endavant). També tenen una altra 360/12 molt més antiga per un preu més abastable (però no per a mi ara), però sembla haver tingut una vida molt bèstia (alguna peça es veu trencada a les fotos). Però sinó, els únics altres llocs on comprar-la són a internet: Thomann (on tenen tota una sèrie de models disponibles i on l'únic que no es pot garantir és el color, però que és més car) i Music Store (una miqueta més car encara, però es pot demanar el model 360/12c63, del que parlaré en un moment). Són llocs fiables, però on es necessita tenir de cop els diners, cosa que no és aplicable en el meu cas. En el pitjor dels casos, i per primera vegada en tots aquests anys, hi hauria manera de demanar la guitarra a la meva botiga de proximitat (quan vaig comprar la Califòrnia ho vaig fer perquè em van dir que era impossible procurar-se una Rick de qualsevol mena a l'estat espanyol. Culpa, possiblement, de qui les havia d'importar), però seria una opció molt cara.
Per una altra banda, cal ressenyar les opcions pel que fa al model. Com he dit, estic interessat en una 360/12 (o una 370/12 si no se'm disparés el preu; recordem que la sel·lecció de pastilles no és com en una Stratocaster i que les pastilles de màstil i centre van juntes inseparablement), pel tema de la sortida estèreo "Rick-O-Sound". El problema és que pel so que vull són necessàries les pastilles "toasters" (de baixa sortida però amb un so brillant famós per en George Harrison i en Roger McGuinn), i Rickenbacker ha deixat d'oferir aquesta opció en els seus models de sèrie. Les úniques opcions que queden per a tenir una guitarra de sèrie amb aquestes pastilles són la 660/12 sòlida (sense sortida estèreo, recordem-ho) o l'específica 360/12c63, rèplica exacta de la del George Harrison ("A Hard Day's Night") que es fabrica en quantitats molt petites i quasi per encàrrec, amb una llista d'espera molt abultada. Les dues són prohibitivament cares. I els models normals "de sèrie" ara ja només vénen amb pastilles "high gain" d'alta sortida i de bona qualitat, però de so diferent i no tan adequat al so de les 12 cordes. Clar, un encara pot comprar la guitarra de sèrie i, per correu, comprar-se apart les "toasters" (i, potser, un pont de 12 suports per a substituir al pont de sèrie de 6 suports, no tan adequat per als problemes d'afinació d'una 12 cordes), i llavors fer-les instal·lar localment. Però no està clar si això invalida la garantia, i sempre hi ha la sensació d'afegir quartos a una guitarra cara que no hauria de semblar "de projecte". Un últim punt més tonto és que la 360/12c63 duu un cos amb la forma de la 330 però amb "binding" decoratiu, i reconec que m'ha arribat a agradar més el cos més arrodonit i distintiu de la 360/12 de sèrie, apart que la 360/12c63 només té 21 trasts al diapasó enlloc dels 24 dels models actuals. Però el punt important és que, sigui com sigui, aconseguir una guitarra amb "toasters" implica sempre alguns centenars d'euros extra, i això als anys 1960 no passava (potser perquè les "high gain" no van aparèixer fins el 1969). De fet, un model de col·leccionista, la 370/12 Roger McGuinn, arriba als 10.000 € en el mercat de segona mà precisament perquè el tema "toasters" i un circuit amb compressor actiu li confereixen el so exacte que tots els aficionats a les Ricks de 12 busquem.
El que ens deixa amb el tercer instrument: una Telecaster. Quan em vaig comprar l'Antàrtica (una Strato de 6) no vaig contemplar una Tele perquè semblava que tothom al meu voltant tenia Teles. Però ara és diferent, la Tele és una guitarra que fa anys que tinc en molt respecte i voldria provar què em pot aportar la pastilla de pont en particular. Però la mateixa mania de Fender de renovar el seu catàleg cada II x III és causa de polèmica pel que fa a mi. Jo hagués preferit l'American Series que es va discontinuar fa cinc anys. Potser hagués acceptat força bé l'American Standard introduïda el 2008. Però no sé què pensar de l'American Standard de 2012. Sé que serà una bona guitarra en si mateixa, però em fa por que el modelat "tipus Strato" de la part del darrera (menys massa) i el pont amb sis suports "tipus Strato"(provinent de l'American Standard de 2008, i que altera una mica el so) alterin massa la recepta, donat que segons els entesos el so tira una mica cap a el d'una Strato. I clar, jo ja tinc una Strato. De fet, es veu que part de la recepta és el pont tradicional de tres suports "tipus barril". Aquest pont és present al nou model bàsic fet als EUA, l'American Special, més fidel a la recepta original, tot i que amb poques opcions i també amb unes prestacions més limitades com el fet que la barra tensora del màstil sigui de tipus antic i no la bi-flex de les American Standard. El preu és una mica més baix, per sort, però els periodistes que l'han provada tendeixen a recomanar fer el pas a l'American Standard per poc que es pugui, i certament hi ha la por a que l'American Special s'assembli massa a models fets a Mèxic (que no contemplo).
Clar, fa tot just un parell de dies que m'he assabentat de la presentació de la sèrie American Vintage: models fets intentant clavar les mítiques guitarres Fender "de l'època Leo" (sense algun error concret, com el selector de només tres posicions a les Stratos o l'absència de posició combinada a les Teles). I sembla que ho han aconseguit. El problema és el preu: fins i tot als llocs amb més bon preu no baixen de 2000 € (el preu oficial és de 2600-2700 €), i clar, un dubta que aquests preus siguin raonables, tenint en compte que als anys 50 una Tele o una Strato valien aproximadament el que una American Standard dels dos tipus d'ara. Especialment perquè algunes comoditats actuals n'han quedat, lògicament, fora. I sí, aquí hi haurien Teles amb ponts de tres suports i bones electròniques, però amb tots els pendents que tinc el preu em resulta prohibitiu.
Apart de tot això, crec que només em falten un sintetitzador més professional que els que tinc (impossible dir un model, perquè els que m'agradaven estan tots discontinuats i aquí també les marques semblen estar en un estat de renovació gratuïta), una elèctrica baríton (és molt suposar, però) i un ampli de vàlvules (el meu favorit és el Fender Twin Reverb "del 1965", tot i que també és ser molt ambiciós). Però arribar a fer tot això implica un pressupost enorme per a algú tan pobre com jo, i estem en una època difícil en què ens poden passar a tots coses molt negatives. És possible que no pugui ni començar si em retallen la pensió. El qual ho fa tot més frustrant, perquè en condicions normals ja fa anys que tot això que acabo d'explicar estaria resolt, segurament molt més al meu gust i tot.

*****

Acabo l'any amb una cita del guitarrista Marty Willson-Piper, de The Church. Una frase que resumeix moltes coses i que a la vegada és una frase prou bona en si mateixa com per a resumir tot un any: "When you play a Rick 12-string, it isn't workmanlike: it's got finesse, it's subtler, it's more aesthetically pleasing, it's got quality about it. It's like getting out of a Ford and into a nicer car. The Gibsons and things are like the BMWs and the Mercs, where the Rick is more like an Aston Martin. A higher level."